Az ingatlan eladás buktatói

Eladnám az ingatlanom, de mik a jogi buktatók

Megért benned a gondolat, hogy eladd az ingatlanod, de nem tudod, hogyan vágj bele?

Az alábbi blogbejegyzésben összeszedtem nektek azokat az alapvető kérdéseket, amelyek felmerülhetnek az egész ingatlan eladás i folyamat legelején.

Milyen jogi állapotban van az ingatlanom? Mi a helyrajzi száma?

Nagyon fontos kezdésként, hogy légy tisztában az ingatlanod jogi helyzetével.

Az ún. tulajdoni lap ad erről pontos tájékoztatást. A tulajdoni lapot nagyon egyszerűen tudod ellenőrizni. Ha van ügyfélkapud, akkor a www.magyarorszag.hu weboldalról könnyedén letölthető, vagy akár személyesen a földhivatalban is kikérhető. Fontos, hogy ha az internetről töltöd le, akkor annak a díja 1000,-Ft / tulajdoni lap (nem hiteles tulajdoni lapnak hívják, és igazából csak a nevében „nem hiteles”. Nem kell megijedni tőle, ugyanazokat az információkat mutatja, mint a hiteles tulajdoni lap.). A földhivatalban „hiteles tulajdoni” lapot kérhetünk, ennek az ára 6250,-Ft. De ha úgy döntesz, hogy ingatlanértékesítő szakember segítségét veszed igénybe a lakásod eladásához, akkor ő segíteni fog neked a tulajdoni lap beszerzésében.

Ha nem tudod az ingatlanod helyrajzi számát, az sem jelent gondot, ugyanis pontos cím alapján is meg lehet keresni az ingatlant.

Te vagy az egyetlen tulajdonosa az ingatlannak? Van haszonélvező bejegyezve rá?

Ezek az információk megtudhatók a tulajdoni lapból. Ha több tulajdonosa van az ingatlannak, vagy van haszonélvező, akkor az adásvételi szerződést nekik is alá kell írni – fontos tehát ezzel tisztában lenni, nehogy a szerződéskötés előtt derüljön ki, és okozzon kellemetlenséget.

Tehermentes az ingatlanom?

Elképzelhető, hogy van olyan teher bejegyezve az ingatlanra, amelyről nem is tudtál. Nem nehéz ilyet „beszerezni”, elég egy be nem fizetett régi telefonszámla, és hopp, máris ott egy végrehajtási jog. Nem kell ettől sem megijedni: az ingatlan könnyen tehermentesíthető. Fontos azonban tudnod, hogy a tehermentesítés idővel jár – ez változó a teher típusától függően, de átlagosan 30-40 nappal legalább számolni kell. Alapvető tehát, hogy tisztában legyél ezzel, és ennek megfelelően vágj bele az ingatlan értékesítésébe. Nem szerencsés, ha a vevőjelölt közvetlenül a szerződéskötés előtt tudja meg, hogy van teher az ingatlanon, könnyen megeshet, hogy vissza is lép emiatt.

Akár a meglepetés erejével ért, hogy van teherbejegyzés, akár nem, ami még lényeges, hogy jár utána, hogy éppen aktuálisan mekkora a teher összege. A tulajdoni lapon szereplő összeg nem mérvadó ebből a szempontból, ugyanis, ha pl. 10 évvel ezelőtt 10.000.000,- Ft bankhitelt vettél fel, akkor a tulajdoni lapon azt fogod látni, hogy „jelzálogjog 10.000.000,- Ft és járulékai erejéig”. Ez a valóságban (ha rendesen fizetted a törlesztőrészleteket) ennél alacsonyabb összeg lesz. Ne sajnáld az időt, menj el a teherjogosulthoz, kérj egy friss igazolást arról, hogy hogyan áll most az összeg, mennyit kell fizetni ahhoz, hogy letöröljék a terhet. (egy későbbi blogbejegyzésben még részletesebb információkat olvashattok majd a tehermentesítés folyamatáról, költségeiről, stb).

Mik azok az alapvető feltételek, amelyek lényegesek számomra az ingatlan eladás során?

Érdemes átgondolnod, hogy milyen áron értékesítsd az ingatlanodat. Célszerű előzetesen tájékozódni az aktuális piaci árakról, környékbeli, hasonló ingatlanok vételáráról. Ebben a legjobban az ingatlanértékesítő szakemberek tudnak a segítségedre lenni, hiszen ők rendelkeznek erről a naprakész információkkal.

Gondold át, hogy mikor tudsz elköltözni! Ez nagyon kardinális kérdés. A vevőnek természetesen az lesz a fontos, hogy minél előbb kulcsokat kapjon, azonban, ha neked szükséged van egy kis időre a teljes vételár kifizetését követően az elköltözésre, akkor érdemes ezeket előre tisztázni. Főleg akkor jelentős kérdés ez, ha a vételárból te is vásárolsz egy lakást, hiszen ilyenkor szinkronba kell hozni a két ügyletet, amely megfelelő tájékoztatást és pontos kommunikációt igényel.

Ha vételi ajánlattételre kerül sor közötted és a vevő között, akkor fontos, hogy a számodra lényeges feltételek rögzítésre kerüljenek ebben. Mindenképpen tájékoztasd a feltételeidről azt az ingatlanértékesítő szakembert, aki a segítségedre van az ingatlan eladás során, hiszen közvetlenül először ő lesz kapcsolatban a vevőjelölttel, így a legrelevánsabb körülményekről ő tudja tájékoztatni őt.

Miket kell beszereznem az adásvételi szerződésre?

A hatályos szabályok alapján az eladónak energetikai tanúsítványt kell átadnia a szerződés megkötésekor a vevő részére. Érdemes ezt is időben elintézni, és beszerezni, nehogy az utolsó pillanatban okozzon gondot a hiánya.

Ha társasházi lakást értékesítesz, akkor a közös képviselőt kérd meg, hogy küldje el, vagy adja át neked a társasházi alapító okiratot, illetve az sem árt, ha a szervezeti és működési szabályzatot is beszerzed.

Tudd, hogy milyen fűtési rendszere van az ingatlanodnak, legyen friss információd a társasház anyagi helyzetéről, a közös költség összegéről. Ezek mind olyan kérdések, amelyek felmerülhetnek a szerződéskötést megelőzően.

Ha van használatban kéményed, akkor hasznos, ha a legutóbbi kéményellenőrzési jegyzőkönyvet is magaddal viszed a szerződéskötésre.

Ingatlan eladás, ha bérlő van a lakásban.

Kétféle bérlet van: határozott vagy határozatlan idejű. Vizsgáld meg a bérlővel kötött bérleti szerződésed. Ha határozatlan, akkor egyszerűbben fel lehet mondani. Határozott idejű bérleti szerződést főszabály szerint nem mondhatsz fel – ebben az esetben a „bérlővel együtt” értékesíted az ingatlant. (persze lehet, hogy a bérlővel megállapodtok, és a határozott idő lejárta előtt mégis elköltözik) A vevőjelöltet tájékoztasd mindenképpen a bérleti szerződés meglétéről, hiszen nem árt tudnia, hogy a megvásárolt ingatlanban lakik valaki, és még marad is egy fix ideig. (Erről a témáról a későbbiekben egy külön bejegyzést olvashattok még)

Mi történik akkor, ha nem leszek itthon a szerződéskötés időpontjában?

Akkor sem kell megijedni, ha előre látod, hogy külföldi tartózkodás, lefixált program miatt nem tudsz jelen lenni személyesen az adásvételi szerződés megkötésekor. Ilyenkor a segítségedre a meghatalmazás lesz – ez egy olyan dokumentum, amelyben meghatalmazást adsz valaki részére, aki helyetted és nevedben eljár, és képvisel téged a szerződéskor. (Érdemes olyan embernek meghatalmazást adni, akiben megbízol.) Sokan nem tudják, hogy ezt a meghatalmazást ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni, hiszen a földhivatali bejegyzésre a „sima két tanús meghatalmazás” nem alkalmas.

Ha tehát előre tudod, hogy te nem tudsz jelen lenni a szerződés aláírásakor, akkor időben gondoskodj arról, hogy legyen olyan személy, aki segít neked ebben, és a meghatalmazottad lesz, illetőleg arról is, hogy ügyvédhez fordulj a meghatalmazás elkészítése miatt.

Ha egyáltalán nem tartózkodsz Magyarországon, arra is van megoldás: konzulátuson vagy magyar külképviseleten is alá lehet írni a meghatalmazást, fontos azonban, hogy ez előtt is fordulj ügyvédhez, hiszen a hazapostázott, külföldön aláírt dokumentumot is ügyvédi ellenjegyzéssel kell ellátni!

Tapasztalatból tudom mondani, hogy egy jól felkészült eladó, aki minden releváns információt a vevője rendelkezésére bocsát, magával hoz minden szükséges dokumentumot a szerződéskötésre, kardinális eleme az ingatlan eladás sikerességének, a megbeszélés és a szerződéskötés légkörének. A vevőjelölt, ha azt látja, hogy az eladó felkészült, tud a kérdéseire választ adni, „nem titkol el semmit”, sokkal szívesebben vág bele a vételbe, mintha ennek ellenkezőjét látja az eladói oldalon.

 

Ha további kérdésed lenne, keress bizalommal!

Havas János

Vezető Értékesítési Tanácsadó, Tulajdonos

Telefonszám

+36 30 870 0880

Ha tetszett a cikkem, oszd meg barátaiddal is:

Kapcsolat