Ingatlan eladás külföldieknek: minden, amit tudni érdemes

ingatlan eladás külföldieknek: hogyan csináld?

Az ingatlan eladás külföldieknek extra körültekintést igényel. Ki minősül külföldi jogi személynek? Milyen esetekben szükséges engedély külföldi vásárló esetén? Milyen fontos információk szükségesek az engedély kéréshez? Cikkünkben megválaszoljuk a felmerülő kérdéseket és bemutatjuk, mire érdemes figyelni külföldi ingatlanvásárlók esetén.

Ingatlan eladás külföldieknek: 4+1 fontos tudnivaló

1. Szükséges engedély, ha külföldi személy vásárolja meg az ingatlant?

Az ingatlan eladás külföldieknek extra adminisztrációs feladatokkal jár. Amennyiben külföldi jogi- vagy természetes személy a vevő, akkor engedélyköteles az ingatlanszerzés. Hogy ki minősül belföldinek? Az Lt. 91/A. § 24. és 25. pontja rendelkezik a fogalmakról.

  • Külföldi jogi személy: az Európai Unió tagállamában, az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes államban, valamint nemzetközi szerződés alapján velük egy tekintet alá eső államban székhellyel nem rendelkező jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.
  • Külföldi természetes személy: az Európai Unió tagállama, az Európai Gazdasági Térségről szóló megállapodásban részes állam, valamint nemzetközi szerződés alapján velük egy tekintet alá eső állam állampolgárának nem minősülő természetes személy.

2. Milyen esetekben kerülhető el az engedélyezési folyamat?

Fontos, hogy az ingatlanszerzés nem minden esetben engedélyköteles külföldi személyek számára. Nem szükséges a kormányhivatali engedély, ha az Európai Unió bármely tagállamának állampolgára vagy jogi személye a vevő. Ezen tagállamok a következők:

  • Ausztria
  • Belgium
  • Bulgária
  • Ciprus
  • Csehország
  • Dánia
  • Észtország
  • Finnország
  • Franciaország
  • Görögország
  • Hollandia
  • Horvátország
  • Írország
  • Lengyelország
  • Lettország
  • Litvánia
  • Luxemburg
  • Málta
  • Németország
  • Olaszország
  • Portugália
  • Románia
  • Spanyolország
  • Svédország
  • Szlovákia
  • Szlovénia

Továbbá, akkor sem szükséges a kérelmet kitölteni, ha az Európai Gazdasági Térségről (EGT) szóló megállapodásban megjelölt országok állampolgára vagy jogi szervezete a vevő. Ide sorolhatjuk az alábbi országokat:

  • Norvégia
  • Liechtenstein
  • Izland

A 2006. évi CXXV. törvény értelmében a svájci természetes- és jogi személyek is vásárolhatnak az EU területén ingatlanokat a kérelmezési folyamat nélkül is. 

Két egyéb fontos esetet érdemes kiemelni: az öröklést és a kettős állampolgárságot. Amennyiben az ingatlanszerzés öröklés útján történik, a kormányhivatali engedélyezési folyamatára nincs szükség. A külföldi vevő kettős állampolgársággal rendelkezik és fent felsorolt nemzetek egyikének állampolgára? Ez esetben elkerülhető az engedélyezési folyamat.

3. Milyen dokumentumok szükséges az engedély kiállításához?

Az ingatlan eladás külföldieknek riasztó lehet kezdő ingatlanügynökök számára az extra adminisztrációs feladatok miatt. Aggodalomra azonban semmi ok, hiszen a folyamat nem bonyolult. Az alábbi dokumentumok szükségesek a kérelemhez:

  • Erkölcsi bizonyítvány: Erkölcsi bizonyítvány a kérelmező személyről.
  • Illeték: A kérelem elbírálásának illetéke 50000 Ft / ingatlan.
  • Kormányhivatali kérelem: Az ingatlan fekvése szerint illetékes kormányhivatal részére szükséges elküldeni a formanyomtatványt, amely a hivatal oldaláról tölthető le.
  • Kérelmező dokumentumai: A kérelmező személyazonosító okmányának közjegyző által hitelesített másolata.
  • Meghatalmazás: Amennyiben nem a kérelmező jár el, szükséges meghatalmazási dokumentumot is benyújtani.
  • Szerződés / előszerződés: Az adásvételről kötött előszerződés vagy szerződés.
  • Tulajdoni lap: 21 napnál frissebb tulajdoni lap a megvásárolni kívánt ingatlanról.
ingatlan eladás külföldi vevő részére

4. Milyen lépésekből áll az engedélyeztetési folyamat?

Az engedélyezési folyamat hosszadalmas, akár 30 napot is igénybe vehet. Az EU-n kívüli országok vásárlóinak közigazgatási engedélyezése pedig 45 nap alatt történik meg. Ez jelentősen meghosszabbíthatja az ingatlan eladás folyamatát. A következő lépésekből áll:

  1. Szükséges dokumentumok beszerzése: A fent felsorolt dokumentumok beszerzése önmagában hosszadalmas, akár 1-2 hetet igénylő feladat.
  2. Kérelem benyújtása a megfelelő kormányhivatal részére: Ezt követően az ingatlan fekvése szerinti illetékes kormányhivatal részére szükséges elküldeni a kérelmet és a szükséges dokumentumokat.
  3. Elbírálás: Az elbírálás folyamata maximum 15 napot vesz igénybe, ezt egy alkalommal további 15 nappal meghosszabbíthatják.

+1 Ingatlan eladás külföldieknek: milyen egyéb szempontokra érdemes figyelni?

Az ingatlan eladás külföldieknek nem csupán az adminisztrációs feladatok miatt járhat extra kihívásokkal. Kulturális különbségek, nyelvi akadályok és finanszírozás tekintetében is jelentkezhetnek extra nehézségek, amelyeket egy felkészült ingatlanügynök képes kezelni. Összefoglaltuk a leggyakoribb kihívásokat.

  • Kulturális különbségek: A lakás bemutatásakor, az ár megegyezéskor és a folyamat menedzselésének egyéb pontjain érdemes a megfelelő nyitottsággal és szenzitivitással kezelni a vásárlót. A kulturális differenciák kezelése kulcsfontosságú a sikeres üzletkötéshez. 
  • Nyelvi akadályok: A legtöbb esetben elegendő a magabiztos angol nyelvismeret, míg más esetekben egyéb idegen nyelvek ismerete is szükséges lehet. Legyen szó tárgyalásról vagy hivatalos dokumentumok fordításáról, érdemes lehet szakfordítót bevonni.

Lakáshitel: A külföldi ingatlanvásárlók általában készpénzzel fedezik a költséget, amennyiben az ingatlan vásárlás finanszírozásához bank bevonása szükséges, a külföldi állampolgárok gyakran eltérő elbírálás alá esnek hazai pénzintézeteknél, mint a helyi lakosok.

Ha további kérdésed lenne, keress bizalommal!

Havas János

Vezető Értékesítési Tanácsadó, Tulajdonos

Telefonszám

+36 30 870 0880

Ha tetszett a cikkem, oszd meg barátaiddal is:

Kapcsolat