Az ingatlan-nyilvántartás alapelvei, törvénye és lekérdezése

Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás a földhivatalokkal való hatékonyabb kommunikációt és az adminisztráció minimalizálását tette lehetővé.

Az ingatlan-nyilvántartás területe – mint sok másik – is belépett az elektronikus ügyintézés világába. Ez drasztikus változásokat hozott, például több jogi képviselőt követel meg és új tulajdoni lapot is bevezettek – a földhivatalok száma és a “fizikai” adminisztráció terhe pedig jelentősen csökkent. De mit kell tudni az ingatlan-nyilvántartásról eladóként vagy vevőként?

Az ingatlan-nyilvántartás jelentése

Az ingatlan-nyilvántartás olyan hivatalos nyilvántartási rendszer, ahol – ahogy neve is sugallja – az ingatlanokra vonatkozó adatokat tartják nyilván. Itt szerepelnek az ingatlanok tulajdonosai, a telek vagy az épület pontos helyszíne, méretei, valamint az ingatlanokra vonatkozó jogi információk, például a terhek és jogok (pl. jelzálogjogok, haszonélvezeti jogok stb.).

A nyilvántartás fontos szerepet tölt be az ingatlanok jogi rendezésében és ügyeinek intézésében, mivel segít az ingatlanok tulajdonosi viszonyainak tisztázásában, a tulajdonjog bizonyításában, valamint az ingatlanokra vonatkozó tranzakciók és ügyletek lebonyolításában. Az ingatlanokkal kapcsolatos adatok nyilvántartása és kezelése az illetékes hatóságok, többek között a Földhivatal feladata.

A változás az ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos tulajdoni lapokat is érintette.

Az ingatlan-nyilvántartás 2024-ben

Az ingatlan-nyilvántartás területén 2024-ben jelentős változások történtek – és jönnek még. Az új törvény bevezetése is alapvető módosításokat hoz az ingatlanokkal kapcsolatos eljárásokban. Életbe lép az e-ingatlan-nyilvántartási eljárás, ami lehetővé teszi az ingatlanokkal kapcsolatos ügyek elektronikus intézését a földhivatalokkal. 

Az ingatlan-nyilvántartás alapelvei

Mielőtt jobban belemegyünk az aktualitásokba, nézzük át az ingatlan-nyilvántartás alapelveit – amelyekhez minden esetben tartania kell magát mindenkinek. Ezek a következők:

  • Bejegyzés elve: kizárólag azok az adatok bejegyezhetőek, amelyekről a törvény kimondja vagy engedélyezi a bejegyzést.
  • Közhitelesség elve: az adatoknak közhitelességgel kell rendelkezniük, vagyis az ott található információknak megbízhatóaknak és hitelesnek kell lenniük.
  • Nyilvánosság elve: a benne szereplő adatoknak nyilvánosnak is kell lenniük, azaz bárki számára hozzáférhetőnek az erre jogosultak által.
  • Kérelemhez kötöttség elve: a bejegyzések vagy változtatások általában csak kérelemre, az erre irányuló kérelem benyújtását követően hajthatóak végre.
  • Rangsor elve: az adatok esetében az újabb bejegyzés felülírja az előzőt, így a legfrissebb bejegyzésnek van elsőbbsége.
  • Okirat elve: a bejegyzések vagy változtatások általában okiratok alapján történnek, vagyis a változtatásoknak írásos formában kell megtörténniük és azoknak hitelesnek kell lenniük.

Az ingatlan-nyilvántartás alapelvei meghatározzák az ingatlanok nyilvántartásával kapcsolatos eljárások és intézmények működésének alapvető szabályait és irányelveit.

Ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény

Az új ingatlan-nyilvántartás törvény alapvető változásokat hoz az ingatlanokkal kapcsolatos eljárásokban. Ennek részeként 2024. október 1-jétől elindul az említett e-ingatlan-nyilvántartási eljárás, ami lehetővé teszi az ingatlanokkal kapcsolatos ügyek elektronikus intézését a földhivatalokkal, egy külön erre a célra kifejlesztett E-ING rendszeren keresztül. A rendszer 2024. december 4-től kötelezővé is válik. Az ingatlanügyek elektronikus intézése így hosszú távon még egyszerűbb és gyorsabb lesz.

Ingatlan-nyilvántartás bejegyzési engedély

Az új ingatlan-nyilvántartási törvény végrehajtási rendelete értelmében a bejegyzési engedélyt egy erre rendszeresített elektronikus űrlapon kell létrehozni, amit minősített elektronikus aláírással vagy azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatással (AVDH) kell hitelesíteni. Szükség van továbbá az ügyvéd előtti személyes jelenlétre, valamint a jogi képviseletre is.

Ingatlan-nyilvántartás lekérdezés és betekintés Ügyfélkapun keresztül

Az Ügyfélkapu és az ún. KAP (Központi Azonosítási Ügynök) segítségével használhatjuk legegyszerűbben a földhivatal által nyújtott szolgáltatásokat. Ezek közé tartozik az ingatlankereső funkció, aminek segítségével lekérdezhető és megtekinthető a tulajdoni lap másolata, térképmásolata és társasházi információk. A lekérdezést követő négy hónapon belül a letöltött dokumentumok díjmentesen elérhetők a felületen.

Ingatlan-nyilvántartás tulajdoni lap

A tulajdonosi lap olyan hivatalos dokumentum, ami az adott ingatlanra vonatkozó alapvető információkat és adatokat tartalmazza. Idetartozik az

  • ingatlan címe,
  • területe,
  • helyrajzi száma, valamint a
  • tulajdonos neve és az esetleges
  • terhelések, jogok vagy korlátozások.

A tulajdonosi lapot leginkább ügyek intézése során, például értékesítésnél vagy hitelfelvételnél használják, hogy bizonyítsák az ingatlan tulajdonjogát és állapotát.

Ingatlan-nyilvántartás változás bejelentése

Az ingatlan-nyilvántartásban szereplő adatokban (például lakcím változás vagy családi állapotváltozás miatti névváltozás) bekövetkező változást az érintett ingatlan tulajdonosának 30 napon belül be kell jelentenie a helyileg illetékes körzeti földhivatalnál – a szükséges nyomtatvány kitöltésével.

Az ingatlan-nyilvántartással kapcsolatos ügyintézés ma az Ügyfélkapun keresztül gyorsan és egyszerűen intézhető.

Bízza profikra ingatlan-nyilvántartásának ügyintézését!

Segítségre van szükséged az ingatlan adásvétel és szerződéskötések során? A legjobb házat vagy lakást keresed a környéken? Jogi támogatásra szorulsz, és hatóság előtti képviselet igényelsz? Edukálnád magad a témában, netán Te magad állnál ingatlanosnak és képeznéd magad?Vedd fel velünk a kapcsolatot, fordulj hozzánk bizalommal!

Ha további kérdésed lenne, keress bizalommal!

Havas János

Vezető Értékesítési Tanácsadó, Tulajdonos

Telefonszám

+36 30 870 0880

Ha tetszett a cikkem, oszd meg barátaiddal is:

Kapcsolat